När blir jag langare?

Att man inte får langa sprit till barn har jag inga problem med, det är när de fyllt 18 som jag inte längre förstår, så om någon kan förklara hur lagen verkligen ser ut så vore jag tacksam. De är alltså myndiga och kan gå på en bar, men inte till systemet. Jag langar om jag ger min 18 årige son sprit (hypotetiskt, mina barn är vuxna), men baren langar inte. Om jag går till samma bar som min son och köper honom en öl, langar jag då? Blir det när jag betalar ölen som jag langar? Är det bara när han beställer den och betalar med egna pengar som det inte är langning och varför är bartendern mer betrodd än jag, hans förälder? Om han får pengar av mig innan han går till baren, langar jag då? Om jag bjuder honom på en whiskey hemma, är jag då langare? Eller om han tar en whiskey i mitt barskåp är jag langare då eller är det lagligt att han dricker min sprit i mitt hem. Det är ju han som beslutat ta en whisky ur mitt barskåp på samma sätt som han beslutat ta en öl på puben. Min son är alltså betrodd att gå på puben och köpa en öl, men inte få en öl ur mitt kylskåp, för då blir jag langare. Men om jag inte blir langare om han tar en öl ur mitt kylskåp, när blir jag då langare med den ölen, om han går utanför dörren och öppnar den där? Om han har mitt tillstånd att ta ölen är det då jag blir langare? Om han inte har mitt tillstånd, klarar jag mig då? Är jag då inte langare? Här har jag min myndige son hemma hos mig och kanske kan jag bjuda honom på en öl utan att bli langare, men tar han med sig ölen hem, så blir jag langare. Min myndige son kan gå på puben och köpa vad han vill, men jag kan inte bjuda honom eller köpa några öl till honom om han vill sitta hemma och grilla med några kompisar, för då blir jag langare. Min son måste alltså ut på stan och pubar för att kunna dricka sin öl. Är det här någons sorts sponsring av pubar, ungdomar får bara köpa den dyra ölen där och skaffa pubägaren inkomster på att sälja sprit till min son, jag får inte ge honom det eller köpa åt honom. Varför är jag mindre betrodd än bartender? Varför måste jag acceptera att min son måste gå på puben för att dricka en öl.

Det är alltså det här jag vill att någon förklarar för mig för jag kan inte se att det går att skriva en lag som blir tydlig när man langar och inte langar till en som är myndig och varför blir inte bartendern langare? Om mitt yrke är bartender får jag då köpa ut till min son eller är det bara när jag står bakom bardisken som jag blir langare? Om jag vore bartender och min son kom in till min pub, skulle jag då kunna servera honom? Eller skulle jag då bli langare till honom, men inte till alla hans kompisar?

Är det inte så att det egentligen inte finns någon lag som säger att man inte får köpa ut till en som är myndig, för hur ser den ut och var och hur drar man tydliga linjer?


Göran Grauers

Stora Forsa


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback